intensitet

en klick av färg
i blodrött, koboltblå och djupgrön
i orange, turkost, cerise och lila
som målas med en tunn svart linje runtomkring
fälten med färg
det snurrar i en väldig fart
tills det plötsligt tar slut
tillbakaspolning i ultrarapid
och sedan fram igen
det är som att befinna sig högst uppe
i trädkronan
att klätta enträget
och bemästra själva naturkrafterna
högst där uppe kan man känna
gravitationen
hur jorden snurrar runt i en rasande fart
kanske trillar jag av?
Det högsta berg och den djupaste fjord
och när man simmar upp
för ett endaste andetag
har vatten ytan förvandlats till en ogenomtränglig hinna
som aldrig faktiskt på riktigt ger vika
och jag vet så väl att nu bär det av igen
tusen bilder blixtrar förbi och hjärnan trängs mot skallbenet
helvetet
är min egen kropp
när det känns som jag aldrig når upp till det livsgivande syret
en ständig ström av underströmmar
och när jag lägger mig på rygg
ser jag alla skikten i ozonlagret
jag får nöja mig med
att prata valspråk här på havets botten

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback