ett lejons prestige

Det var igår som dina ögon blixtrade till
ett ögonblick av lejonets stolthet
när det fångat sitt byte
Du sitter nu på din kungatron
och ler åt din vunna medalj
du sträcker ut dig och talar lent
som en markering att du kan vänta
men jag vet att det är en villfarelse
en illusion, en plattform där din självbild vilar sig tryggt
någonstans där du kan gömma
ett ganska härjat ansikte
och något därinne som du inte vill kännas vid
du pratar om all förändring och allt spännande i ditt liv
men jag undrar om det verkligen är så,
när allting ändå slutar vid samma punkt
jag minns att du säger samma sak nu
som du sa för längesen
och kanske vill du berätta en ny historia
men kärnan i alla dina ord
förblir likadana och
imorgon är det samma dag
för du kommer berätta samma historia igen fast för en annan tjej
och kanske vill hon leva i illusionen
tillsammans med dig
att det är av kärlek som ni ses
ett ömsesidigt uppvisande av lust att smälta samman
ni kan leka lekar,
där det som sägs inte alls är verkligheten
du vet sådana lekar när man klär ut sig
och visar upp det man vill

Men kärleken är inte bara en expansion av egot
det är förhoppningen om att inte vilja
behöva äga
det kan vara själva avgrunden av rädsla
för den innebär att ge något av sig själv
och jag misstänker
att du inte ens vet vad du ska ta av


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback